Står på sig om att jag ej har klarat nog med poäng sist jag studerade, även när jag har skickat klara bevis för att jag har läst över 1200 poäng senast jag studerade. Dessutom väldigt svårt att... Mehr ansehen
Wir überprüfen keine spezifischen Behauptungen, da die Meinungen der Bewerter ihre eigenen sind. Wir können Bewertungen jedoch als „verifiziert” kennzeichnen, wenn wir bestätigen können, dass eine geschäftliche Interaktion stattgefunden hat. Mehr erfahren
Um die Integrität unseres Portals zu schützen, überprüft unsere automatisierte Software alle Bewertungen – unabhängig davon, ob sie verifiziert sind oder nicht – rund um die Uhr. Diese Technologie identifiziert und entfernt Inhalte, die gegen unsere Richtlinien verstoßen, wie zum Beispiel Bewertungen, die nicht auf einer wirklichen Erfahrungen basieren. Uns ist bewusst, dass wir möglicherweise nicht alles erfassen, doch Sie können uns jederzeit problematische Inhalte melden, die wir Ihrer Meinung nach übersehen haben. Mehr erfahren
Das sagen Bewerter
Denna myndighet är helt frutansvärd på att hantera ärenden och systemet är byråkratiskt och tar inte hänsyn till männsikor, det fattar inte att de försvårar männsikors liv och ger en magsår med deras... Mehr ansehen
Otrevliga på telefon och nästintill nedlåtande. Ringde nyss för att kolla så att jag förstått deras beslut rätt och snubben ska vara dryg och elak. Det är inte första gången som jag blir dåligt bemött... Mehr ansehen
Staten ger omställningsstudiestöd för de som är mitt i arbetslivet och CSN ser till att du inte får det. Man ringer till de och får som svar "vi hinner inte handlägga alla ansökningar för vi jobbar... Mehr ansehen
Keine Aufzeichnungen über Bewertungseinladungen
Dieses Unternehmen hat seine Kunden nicht zur Bewertungsabgabe eingeladen, daher sind die Bewertungen möglicherweise nicht repräsentativ.
So nutzt dieses Unternehmen Trustpilot
Erfahren Sie, woher die Bewertungen stammen und wie sie ausgewertet und moderiert werden.
Das haben sich andere Leute angesehen
Skulle studera
Skulle studera, för att göra ett karriärbyte pga hälsoskäl, men va tveksam till att ta ett studielån. Gjorde uträkningen som finns på deras hemsida om hur mycket jag skulle betala tillbaks varje månad. Deras uträkning sade att jag skulle betala tillbaka 748 kronor i mnd. Tyckte det var ok, så jag tog lånet. När jag sen skulle börja betala tillbaks, så krävde dom 2500 i mnd istället, vilket jag inte hadde resurser till att betala. Lita ALDRIG på deras uträkning när du ska söka studielån.
Felaktiga uppgifter
Står på sig om att jag ej har klarat nog med poäng sist jag studerade, även när jag har skickat klara bevis för att jag har läst över 1200 poäng senast jag studerade.
Dessutom väldigt svårt att få kontakt med CSN och de tar en väldigt lång tid på att höra av sig, så pass långt att man tappar motivationen att ens försöka överklaga.
Förbättring behöver ske. I ett utvecklat land så ska myndigheter hålla högre standard än så här!
Omänskligt
450 kronor i påminnelseavgift på en räkning som betalades den 25.
Som att dra vinst eller nitlott ringa…
Som att dra vinst eller nitlott ringa in till kundtjänst ! Vissa är så fruktansvärt oempatiska och trycker ner och dumföklarar . Andra väldigt bra ! Är man sjuk så är man men tydligen så skiter man i detta totalt ! Hjälper inte lämna synpunkter iheller.
450kr i påminnelseavgift!!
Uppenbart att en del av deras vinststrategi är att ha 450kr som förseningsavgift när man missar betala med några dagar.
Försökt flytta fram förfallodatum en…
Försökt flytta fram förfallodatum en vecka då jag får ersättning en vecka i efterhand - går inte, Däremot får man betalningspåminnlse om man betalar mer än 5 bankdagar försent. Dåligt. REKOMMENDERAR INTE studielån via CSN.
Som att kasta en tärning när man ringer in till kundtjänst
Oprofessionellt och oempatiskt bemötande av en del personal som tar emot telefonsamtal för CSN. Om man är så missnöjd att man minsann ska höja rösten i telefonen bara för att man inte förstår vad problemet är och inte heller bemöter andra människor med något som helst tålamod, då är det faktiskt dags att sluta jobba inom service. Inte första dåliga upplevelsen i telefonluren med CSN, och förmodligen inte sista heller. Som tur är har CSN i alla fall några få glada personer som lyser upp i den mörka, mörka grottan som är vårt bristfälliga studentsystem.
Mycket att önska i den tekniska återkopplingen
Det är fantastiskt vilka möjligheter som vi har i detta land när det gäller studiemedel i sig men csn:s system och sättet som de hanterar ärenden i har mycket att önska. Själva svaren man får skriftligt i systemet verkar som om de svarar på dokumentation man skickade in tre steg tillbaka i processen. Behöver moderniseras.
sämsta av det sämsta har fått flytta…
sämsta av det sämsta har fått flytta fram mina kurser flera gånger under ett år utan svar från de.
Empatilösa demoner som först säger att…
Empatilösa demoner som först säger att jag behöver läsa in 17 poäng för att få csn igen, och sedan ändrar sig efter att jag levt på havregryn i 3 måmader och gått ner 10 kg och säger att jag behöver ytterliggare poäng? Följer inte sina egna regler och ljuger för ansökande.
Jvl patetiska h u hela mafialigan
Jvl patetiska h u hela mafialigan, trots att jag har betalat alla fakturor hela året som CSN krävde från mig, mina skulder stigit ytligare, de har rånat mig återigen den här året, hur gick det till? Nej på kundtjänst kunde inte ge något bra svar, de kommer aldrig ta hänsyn om man är sjuk arbetslös eller vad som helst de kommer tjäna på dig mer pengar tills du hamnar hos kronofogden då de kommer tjäna ytterligare pengar med påminnelse räntor mm…
Ta aldrig studielån de kommer råna dig hela livet ut, de kommer göra vad som helst att du aldrig bli av med din skuld, inte ens banker har sån brutala påminnelse avgifter eller konstiga avgifter, halva din lön kommer gå till de, största fällan, ditt liv kommer bli miserabel! Bland räntor tusentals expedition avgifter påminnelse mm du kommer aldrig kunna betala tbx. Ett system för att göra alla unga redan skuldsatta från början och de kommer tjäna miljoner på dig hela ditt liv !
Väldigt nöjd :)
De gånger jag varit i kontakt med CSN har jag alltid blivit väldigt väl bemött av trevliga personer, fått relevant, bra och tydlig information. Väldigt nöjd på alla sätt o vis :)
Sämsta ohjälpsamma människor där dem…
Sämsta ohjälpsamma människor där dem bara hittar på att inte hjälpa till
Otrevlig kundservice som suckade i…
Otrevlig kundservicearbetare som suckade i telefon och hänvisade mig till hemsidan för information. Trots att jag behövde hjälp med mitt ärende kunde hon inte bistå. Jag har väntat över tre veckor på ett beslut, men nu måste jag tydligen vänta ytterligare fyra veckor eftersom väntetiden har förlängts till sju veckor (seriöst!?).
Jag har försökt ringa två gånger och fått prata med samma trötta kundservicekvinna. På mejlen fick jag exakt samma svar som på telefon. Ingen hjälp alls.
Sju veckors väntetid är orimligt om Sverige vill att alla ska ha möjlighet att utbilda sig! Alla har inte en familj att falla tillbaka på under svåra tider.
Uselt bemötande
Mycket dålig support som inte lyssnar och svarar från ett manus. Känns som att en myndighet borde ha högre standard. Kunde lika väl prata med en chattbot.
Påminnelseavgift på 450 är också galet, även om det inte är mitt huvudklagomål, och oavsett vad som har hänt är det ditt fel.
Påminnelseavgift på 450 kr
Skittrött på CSN. Det nya konceptet skickar många i fördärvet. Att betala kvartalsvis kan för många, som kämpar med ekonomin, bli svårt.
Det är lättare att ha en månadskostnad än att sätta av och försöka spara ihop till dessa kvartalsbetalningar.
Men såklart, CSN är en statlig myndighet och då kan man köra över folk hur som helst. Kronofogden, som ju också är en statlig myndighet, måste ju försörjas.
Jag har en liten del kvar att betala på mitt studielån.
Då jag är mittemellan två jobb kniper det något, varpå jag bad CSN om sänkt återbetlningsbelopp. Men nej, även då min årsinkomst närapå halverats, ansågs jag ha "för hög" årsinkomst för att få en lägre återbetalningsavgift.
Trots det, gick de vänligt med på att ge mig månadsbetalning året ut. Jippy 🥳
Dock blev jag, på grund av anledning, en vecka sen med senaste månadsbetalningen. Varpå jag fick en påminnelse. Men då jag nyss betalat den, lät jag det bero.
Vad gör CSN!!??
De skickade nu åter en kvartalsbetalning, minus det månadsbelopp jag nyss betalat. Men med en förseningsavgift på 450 kronor!!!!
Hur tänkte ni där, CSN?
Om man redan är i trångmål. Hur i h*vete ska man kunna betala ytterligare 450 kr?
För mig obegripligt och omänskligt.
Men som sagt. Kronofogden måste ju också försörjas....
CSNs rutin för påminnelseavgift underminerar förtroendet det för statliga myndigheter
Att CSN tar ut en påminnelseavgift på 450 kr är i sig förskräckligt. Att de dessutom tar ut avgiften en dag efter senaste betalningsdag och trots att full betalning inkommit (och bekräftats som registrerad hos CSN gör saken ännu värre. Ett bra sätt att skapa misstroende och fiendskap mellan befolkning och statliga myndigheter. Bedrövligt CSN! Ni är en viktig kugge för samhällets maskineri, vilket kräver väloljade relationer mellan makthavare (ni) och de styrda (låntagare). Era låntagare är inte era fiender. Behandla dem inte som om de vore det.
Betalar ej ut studiemedel
Fortfarande inte fått studiemedel för vårterminen 2024. De hävdar att de inte tänker betala ut studiemedel för att jag inte klarat en tenta tidigare termin. Jag har skickat in underlag från universitetet som visar att jag klarat samtliga examinationer denna termin men CSN vägrar att hjälpa mig då de anser att skärmdumpar på mina resultat från universitetets hemsida inte är tillräckliga. De kräver därmed ett samlat betygsdokument som universitetet först kan tillhandahålla i juli när samtliga kurser är betygsatta. De har i tidigare beslut skrivit att det räcker med att jag klarar 11hp denna termin men i praktiken blir det att man behöver vänta ca 7 månader på studiemedel vilket går tvärt emot deras tidigare beslut.
Orimliga avgifter och begär man…
Orimliga avgifter och begär man nedsättning gör de allt för att straffa efteråt. Anmält till JO men händer inget, dock har de inte nekat ta emot vilket tyder på något systemfel med CSN.
So funktioniert Trustpilot
Auf Trustpilot hat jeder die Möglichkeit, Bewertungen abzugeben. Der Verfasser einer Bewertung kann diese jederzeit bearbeiten oder löschen, und die Bewertungen werden angezeigt, solange der jeweilige Nutzer-Account aktiv ist.
Unternehmen können über automatische Einladungen zur Bewertungsabgabe einladen. Diese Bewertungen werden mit dem Hinweis „verifiziert“ versehen, um darauf hinzuweisen, dass es sich um echte Erfahrungen handelt.
Erfahren Sie mehr über die verschiedenen Arten von Bewertungen.
Zum Schutz unseres Portals setzen wir auf eine Kombination aus spezialisierten Mitarbeitern und cleveren Technologien. Erfahren Sie, wie wir gefälschte Bewertungen bekämpfen.
Erfahren Sie mehr darüber, wie Bewertungen auf Trustpilot gehandhabt werden.
Hier finden Sie 8 Tipps für das Schreiben von Bewertungen.
Die Verifizierung hilft sicherzustellen, dass es sich bei den Bewertungen, die Sie auf Trustpilot lesen, um Bewertungen von echten Menschen handelt.
Anreize für das Schreiben von Bewertungen anzubieten oder selektiv zur Bewertungsabgabe einzuladen, kann den TrustScore verfälschen. Deshalb verstößt beides gegen unsere Richtlinien.








